معیارهای انتخاب شامپوی مناسب برای انواع مو و پوست سر

۳۰ بازديد

انتخاب شامپوی مناسب همیشه یکی از دغدغه‌های گیج‌کننده مشتریان بوده است. مشتریان برای خرید شامپو موارد فراوانی از جمله آبرسانی، تقویت مو، صاف کردن مو، حفظ رنگ مو و ضخامت مو را در نظر می‌گیرند. برای خرید شامپو، ابتدا باید در نظر داشته باشید که چه نوع پوست سر و چه نوع مویی دارید. در ادامه نکاتی را راجع به چگونگی انتخاب شامپوی مناسب برای شما تشریح خواهیم کرد.

 

هدف استفاده از شامپو چیست؟

شامپو معمولاً به صورت یک مایع غلیظ است. این محصول برای تمیزکردن پوست سر و مو، از بین‌بردن کثیفی و چربی اضافی پیرامون فولیکول‌های موی شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. شامپو اگرچه ترکیب مواد ملایم‌تری دارد اما مشابه صابون است. اگر از صابون به جای شامپو استفاده کنید، مواد تشکیل‌دهنده لایه محافظ بیرونی موهای شما از بین می‌روند. صابون بافت خشنی دارد که کنترل آن را بر روی مو سخت می‌کند و حتی با محصولات مرتبط با مو نیز مصرف آن توصیه نمی‌شود.

رابطه بین پوست سر و انتخاب شامپوی مناسب

بهترین شامپوی برای من کدام است؟ نحوه انتخاب شامپوی مناسب سؤالی است که همه عاشقان زیبایی از خود می‌پرسند. هر چه که باشد، فرآیند سالم بودن مو با اولین چیزی که برای آن مصرف می‌کنید شروع می‌شود. شاید شما به شامپو فقط به عنوان یک پاک‌کننده بنگرید. اما برای انتخاب شامپوی مناسب، در نظر گرفتن پوست سر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همه شامپوها خاصیت پاک‌کنندگی دارند؛ بنابراین ضروری است قبل از انتخاب آن، نوع پوست سر خود را شناسایی کنید. از نظر طراحی، شامپو بیشتر از هر قسمت دیگری از بدن، موهای شما را تمیز می‌کند، بنابراین به عنوان مثال اگر مستعد ریشه‌های چرب مو هستید به شامپویی با مرطوب‌کنندگی کمتر و پاک‌کنندگی عمیق‌تری نیاز خواهید داشت. در نقطه مقابل، اگر پوست سر شما خشک یا سفت است به شامپویی با مرطوب‌کنندگی بالاتری نیاز دارید.

انواع پوست سر

نوع خشک پوست سر

احساس سفتی پوست سر بعد از شست‌وشو و یا خارش پوست سر با یا بدون پوسته‌پوسته‌شدن نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد پوست سر شما خشک است. همچنین مویی که در نوع خشک پوست سر وجود دارد به راحتی می‌شکند.

 

نوع چرب پوست سر

نوع چرب پوست سر براق‌تر است و شخصی که دارای پوست سر چرب و شوره است، پوسته‌هایی روی سر خود دارد که به هم چسبیده‌اند.

تلفیق نوع چرب و خشک پوست سر

تلفیق نوع چرب و خشک پوست سر، به پوست سری اطلاق می‌شود که نه خشک و نه چرب است. زمانی متوجه این موضوع خواهید شد که یک روز موی شما خشک باشد و دو تا سه روز بعد از اعمال شامپو، پوست سر چرب شود. در این صورت آدم خوش‌شانسی هستید.

در واقع شامپو برای پوست سر و ریشه‌های موی شما است و نرم‌کننده محصولی برای قسمت انتهایی موی شما به حساب می‌آید. اگر پوست سر شما چرب و قسمت انتهایی مو خشک باشد (که امر رایجی است) بنابراین باید شامپویی را انتخاب کنید که بهترین تناسب را با نوع چرب پوست سر داشته باشد و مرطوب‌کردن آن را به نرم‌کننده بسپارید که باید تنها به قسمت انتهایی مو اعمال شود.

انتخاب شامپوی مناسب برای نوع چرب پوست سر

اگر پوست سر شما چرب است، احتمالاً تا به حال شامپوهای بسیاری را امتحان کردید که به کار شما نیامده‌اند. از شست‌وشوی روزانه گرفته (حتی دوبار در روز) تا چند روز فاصله میان شامپوها برای کنترل چربی‌های اضافی و چربی پوست را انجام داده‌اید. نکاتی را که باید در انتخاب شامپوی مناسب برای نوع چرب پوست سر رعایت کنید عبارتند از:

  • از شامپوهایی که آب‌رسان، مرطوب‌کننده، صاف‌کننده هستند یا برای موهای فر تعبیه شده‌اند اجتناب ورزید. این شامپوها به موهای چرب شما رطوبت اضافه وارد خواهند کرد.
  • به دنبال برچسب‌هایی باشید که در آن عبارت حجم‌دهنده، تقویت‌کننده و متعادل‌کننده ذکر شده باشد. این محصولات غیررطوبتی هستند و برای از بین‌بردن چربی اضافی تأثیرپذیری بیشتری دارند.
  • یک شامپوی شفاف‌کننده می‌تواند کمک بزرگی برای نوع بسیار چرب پوست سر باشد، اما مراقب باشید که از این محصول زیاد استفاده نکنید.
  • استفاده از یک شامپوی دوگانه را امتحان کنید. یک شامپوی دوگانه، مانند تمیزکننده دوگانه برای صورت، از دو شامپوی جداگانه برای برآوردن نیازهای متفاوت مو تشکیل شده است. از یک فرمول برای پوست سر چرب خود استفاده کنید و فرمول دیگر را برای شست‌وشوی زیر ریشه‌ها مورد استفاده قرار دهید.
  • در هنگام استفاده از شامپو زمان بیشتری بگذارید تا چربی شکسته شود و پوست سر خود را تا حدامکان به خوبی بشوئید.
  • بعد از شامپوزدن از نرم‌کننده بر روی پوست سر اجتناب ورزید. به جای آن، بر روی ساقه میانی و انتهای موی خود تمرکز کنید و شست‌وشو را به خوبی انجام دهید.

انتخاب شامپوی مناسب برای نوع خشک پوست سر

هنگامی‌که پوست سر شما خشک، خارشی یا پوسته‌پوسته باشد، نحوه‌ی انتخاب شامپوی مناسب می‌تواند خط مقدم جبهه دفاعی شما در مقابل شرایط ناراحت‌کننده‌ای باشد که برای شما رخ می‌دهد. ضروری است تا شامپویی را انتخاب کنید که مشکل دیگری را برای پوست خشک شما ایجاد نکند. برای پوست سر خشک این نکات را در نظر داشته باشید:

  • از شامپوهایی که تقویت‌کننده، استحکام‌دهنده و حجم‌دهنده هستند اجتناب ورزید. این محصولات، رطوبتی که پوست شما نیاز دارد را از آن می‌گیرند.
  • برای پوست‌های سری که کمی خشک هستند و خارش یا پوسته‌پوسته‌شدن اندکی دارند به دنبال شامپویی باشید که رطوبت، آبرسانی، صاف‌کردن یا فر شدن را ارتقا می‌بخشد. شامپوهای حاوی روغن و سیلیکون باعث حفظ رطوبت خواهند شد.
  • از مصرف شامپوهایی که حاوی سولفات‌ها هستند خودداری کنید چون مو و پوست سر را به شدت خشک می‌کنند.
  • برای نوع خشک پوست سر از شامپوهایی استفاده کنید که حاوی موادی مانند متانول و درخت چای هستند. این مواد به مرطوب‌شدن مو کمک می‌کنند.

نکات انتخاب شامپوی مناسب برای پوست سر معمولی (نه خشک و نه چرب)

اگر پوست شما خشک و چرب نیست می‌توانید از شامپوی ملایمی استفاده کنید که مواد افزودنی زیادی نداشته باشد. مواد افزودنی به موها آسیب می‌رساند و مقدار زیادی از این مواد در مو انباشت می‌شوند. اگر نگران این هستید که شاید استفاده روزانه شامپو برای موهای شما ضرر داشته باشد، می‌توانید از شامپو بچه استفاده کنید. شامپو بچه به اندازه‌ای ملایم است که می‌توانید هر روز از آن استفاده کنید.



 

رابطه میان نوع مو و انتخاب شامپوی مناسب

همانطور که ماسک صورت وابسته به نوع پوست است، نوع مو را نیز باید در انتخاب شامپوی مناسب مورد ملاحظه قرار داد.

انتخاب شامپوی مناسب برای موی نازک

موی نازک‌تر گرایش بیشتری به چرب‌شدن دارد. برای موهای نازک به دنبال شامپوی حجم‌دهنده‌ای باشید که تارهای موی شما را بدون سنگین‌کردن مو تقویت کند. از شامپوهای کرمی برای این نوع مو اجتناب کنید و به جای آن به دنبال فرمول‌های شفاف‌کننده باشید. قیمت شامپو سر فلفل تراست

انتخاب شامپوی مناسب برای موی صاف

شامپوهای موهای صاف یا لَخت دارای مرطوب‌کنندگی زیاد و عوامل صاف‌کننده هستند که به بستن کوتیکول و بسترسازی برای حالت صاف و لَخت مو کمک می‌کنند.

موی صاف
موهای صاف نیازمند شامپوهایی هستند که کوتیکول‌های مو را ببندند.

انتخاب شامپوی مناسب برای موی موج دار

برای موهای موجی مصرف شامپوهای متعادل‌کننده توصیه می‌شود. این شامپوها مرطوب‌کنندگی زیادی ندارند اما موجب خشکی مو نیز نخواهند شد.

انتخاب شامپوی مناسب برای موی فر

برای موهای فر به دنبال شامپوهایی با مرطوب‌کنندگی بسیار بالا باشید. این شامپوها باید حاوی موادی باشند که بدون سنگین‌کردن، موهای فر موخوره را کاهش دهند.

انتخاب شامپوی مناسب برای موی آسیب دیده/ رنگ شده/ شکننده

از آنجایی‌که معمولاً شامپوهای تقویت‌کننده مو یا استحکام‌دهنده، حاوی پروتئین اضافی برای بهبود وضعیت مو هستند، برای موی آسیب‌دیده، هایلایت‌شده، ضعیف‌شده یا شکننده شامپویی مناسب به حساب می‌آیند. مشخصات و قیمت شامپو سر آرگان تراست

موی وز شده

اگر همواره با موی وز‌شده سروکار دارید، به جای استفاده از شامپو باید از یک نرم‌ کننده مو استفاده کنید.

دیگر عوامل دخیل در انتخاب شامپوی مناسب

درخشندگی و جهش مو از نشانه‌های موی سالم هستند و جهش مو از قابلیت ارتجاعی آن ناشی می‌شود. برای دارا بودن مویی با جهش و قابلیت ارتجاعی، مو نباید با پمادها یا سیلیکون‌ها سنگین بشود. به جای آن، یک هموکتانت نظیر گلیسیرین به ایجاد رطوبت کمک خواهد کرد و برای نوع خشک پوست سر گزینه‌ای فوق‌العاده محسوب می‌شود. روغن مو در این زمینه به کمک شما می‌آید. روغن دانه انبه یکی دیگر از موادی است که به خاطر مرطوب‌کنندگی و وزن پایین باید به دنبال آن بود و روغن آرگان نیز همین خاصیت را دارد. سرامیدها و اسیدهای چرب موجود در روغن تخمه آفتابگردان می‌توانند به ترمیم مو، رطوبت آن، کاهش پوسته‌پوسته‌شدن سر و افزودن درخشندگی کمک کند.

آیا با شوره سر دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟ در اغلب این موارد، شوره محصول جانبی نوع چرب و پوسته‌پوسته‌شده پوست سر است که یا به دلیل استفاده بسیار اندک از شامپو و یا در برخی موارد به دلیل رژیم ایجاد می‌شود. اگر فردی در پوست سر خود عدم توازن را تجربه می‌کند درحالیکه محیط، محصولات، رژیم یا تعداد دفعات استفاده از شامپو برای او در حالت نرمال قرار دارد بهتر است یک پزشک وضعیت کلی سلامتی او را بررسی کند. در این صورت اطمینان حاصل می‌شود که این عدم توازن از مشکل داخلی بدن نشأت نمی‌گیرد.


منبع: نمایندگی محصولات تراست

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.